Hur tar medierna ställning om förnyelse eller bevarande?

Affärslogik och medielogik skiljer sig på många sätt. Närings- och affärslivet präglas av viljan  att ändra, organisera om, riva gammalt, bygga nytt. Det ligger i affärsdynamiken att leva i ständig förändring och förnyelse.

Medias logik är tvärtom: att bevara, beskydda och hålla tillbaka förändringar. Det är givetvis inget som media själv har hittat på, utan är troligen en spegling att vi (publiken) är lite konservativa och vill känna oss trygga i det gamla och invanda.

Företag vill genomföra förändringar: det kan vara banker som lägger ner sina kontor eller posten som flyttar sina brevlådor, polisen slutar fotpatrullera – så ligger medievinkeln oftast att plocka fram de drabbade stackars människorna som fått det sämre. Tänk vad mysigt det var förr när banken fanns i varje by, brevlådan fanns i mitt eget gathörn och Kling och Klang stod mitt i gatan med långrock och sabel. Det var bättre förr!

Några exempel:

Slussen-projektet i Stockholm är ett exempel på hur media gynnar motståndet mot förnyelsese. För många förnyare är byggnadsverket en gigantisk arkitektonisk pissoar, som borde ha rivits för länge sedan. Medan media intagit den mera romantiska synen: planskild trafiklösning i klöverbladsform.

Bevarandet av trillingnöten i Aladdinasken ett annat, där media vill ha chokladbiten kvar. Medan Marabou byta ut nötterna mot hallonlakrits.

Nästa strid kommer att stå om Bromma flygplats. Ska bli mycket intressant att se hur media väljer att för hålla sig. Egentligen borde de välja bevarandet, för det brukar de göra. Eller om de väljer att köra förnyar-linjen och stötta Miljöpartiet.

Även för MP borde detta vara en ovanlig situation där de vill riva och bygga upp ett storskaligt projekt med minst 50 000 bostäder för över 100 000 invånare och 30 000 arbetsplatser.

Ska bli intressant att se om bevarandeintressena släpps fram i media när det gäller frågan om Brommaflyget… Här finns en hel del kulturhistoria från flygets barndom, ett K-märkt flygledartorn och en terminalbyggnad med neon-skyltar som inte får ändras.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *